Litteratur om børn og sanseintegration

Bevægelse og udvikling. Christian Ejlers forlag. Begge Lise Ahlmann.
Børn der er anderledes - Hjernens betydning for barnets udvikling. Anegen Trillingsgaard m.fl. Pæd. Bogklub
Børn i gode hænder. Gitte Jørgensen og Charlotte Hagmund-Hansen. Hans Reitzels forlag. Børns udeleg – Betingelser og betydning. Patrick Grahn med flere. Forlaget Børn & Unge
Børn og Unge med Tilknytningsforstyrrelse. Tidlig Frustration. Niels Peter Rygård Forfatterforlaget 2000
Børn med koncentrations vanskeligheder. Bjørn Kadesjø. Pædagogisk bogklub
Den følsomme hjerne. Susan Hart. Hans Reitzels forlag
Det lille barn med Autisme. Videncenter og Center for Autisme
Dit barns følelsesmæssige intelligens. John Gottmann. Gyldendal
Dit venstrehåndede barn. Gør hverdagen lettere i en højrehåndet verden. Lauren Milsom. Forlaget Billesø og Baltzer
Drengen, der voksede op som Hund. Bruce Perry. Hans Reitzels forlag.
Ej sikke leg – legebogen for de 1-6 årige. Mette Vainer Wegloop og Lone Spliid. Gyldendals Bogklubber
Ergoterapi og børn. Udvikling gennem aktivitet. FADL Forlag
Fra interaktion til relation. Tilknytning hos Winnicott, Bowlby, Stern, Schore & Fonagy. Susan Hart og Rikke Schwartz. Gyldendals Bogklubber
Fra menneskekryp til gående barn - "Opp og frem". Hanne Mossige og Eva E. Schjetlein. Universitetsforlaget. (norsk)
Gang i Muskelettet. Lisbeth Kern Hansen. ”Gyldendal Uddannelse”
Giv dit barn lyst til at lære. Komiteen for sundhedsoplysning.

Graviditetens muligheder. Margareta Brodén.
Hjerne. Samhørighed. Personlighed. Introduktion til neuroaffektiv udvikling. Susan Hart. Hans Reitzels Forlag
Hva kan det være. Arbeid med nevrobetingede utviklingsfor­styrrelser innen barne- og ungdomspsykiatrien. Norsk ISBN: 82-446-0522-7
Hvis du ikke rør mig, så dør jeg. Ylva Ellneby. Pædagogisk Bogklub
Hvorfor jeg føler det du føler. Joachim Bauer.
Intervention i skolen. John N. Murphy og Barry L. Duncan. Dansk Psykologisk Forlag
Klodsmajorer og englebørn. Børns motoriske udvikling og sanseintegration. Tóra Tóroddsdóttir. Forlaget Borgen
Kropslig intelligens. Kristoffer Glavind Kjær. Forlaget Borgen
Kropumulige unger - kroppen som basis for trivsel og udvikling. Gudrun Gjesing. Systime/DHL
Leg med din baby 0 – 12 måneder. Mette Vainer Wegloop og Lone Spliid. Politikens forlag
Med barnet i centrum. Om undervisning af børn med særlige behov. Mel Levine. Dansk psykologisk forlag
Motorisk usikre børn. Helle Østergaard. Forlaget Munksgaard Danmark
Neuropædagogik – om kompliceret læring. Bjørn Adler & Hanna Holmgren. Kroghs forlag
Psyke & Logos - Tema: Spædbarnspsykologi. Dansk Psykologisk Forlag
Sanseintegration hos børn. Jean Ayres. Munksgaard
Sov igennem uden gråd. Elisabeth Pantley
Styr dig lige - Urolige børn og unge i skole og hjem med og uden ADHD. Anne-Merete Hallas-Møller. Forlaget Frydenlund
Styrk dit urolige barn. Michael L. Bloomquist. Dansk Psykologisk Forlag

Sunde børns problemer. Lars Rosborg.
Svag funktion i højre hjernehalvdel. NLD: Nonverbal Learning Disabilities. Neuropædagogik når man mangler overblik og sammenhæng. Susanne Freltofte. Forlaget Bakkedal ApS
Svøb dit barn – efterlign livet i mors mave – spædbarnskolik/vedvarende gråd. Kirsten Sellin. Forlaget Olivia
Taktil kommunikation - om følesansens betydning for barnets udvikling. Lis Thrane Mortensen. Socialpædagogisk bibliotek
Udviklingsmuligheder for børn med hjerneskader. Hjerner på begynderstadiet. Susanne Freltofte. Neuropædagogik Borgen
Umulige børn – det hyperkinetiske syndrom. Tore Duvner. Hans Reitzels forlag
Vuggestueliv. Forlaget Børn & unge

 
Artikler
Artikel af Connie Nissen trykt i ”socialrådgiveren nr. 8 2000: Anbragte børns sansemotoriske udvikling. Find den på www.sansemotorik.dk

Artikel af Connie Nissen: ”Livsbladet” fra præmatur foreningen: Præmature børn – de for tidlig fødte børn og deres sarte sansesystemer marts 2004. Find den på www.sansemotorik.dk

Artikel af Connie Nissen trykt i DAMP/AHDH bladet nr. 3 2004: Om at børste børn. Find den på www.sansemotorik.dk

Artikel af Connie Nissen. Trykt i Tidsskriftet om børns grundmotorik: Hvad vil det sige, at have et sart taktilt sansesystem/at overreagere på sanseindtryk? Find den på www.sansemotorik.dk
 
Artikel, hvor Connie Nissens arbejde beskrives af journalist Annette Wiborg, i fagbladet Fanny, socialpædagogernes fagblad for familieplejerne, udgivet september 2011

 
 

Hvad kan kroppen-Banko



Hvad kan kroppen-Banko er udviklet i et tæt samarbejde med børneergoterapeut Connie Nissen. ( www.sansemotorik.dk ), som til daglig arbejder med børn med kropslige vanskelig-heder. Børn, som har svært ved at bearbejde sanseindtryk, svært ved at foretage gode og sikre bevægelser og som har svært ved at samarbejde med andre. Derfor er det dejligt, som Connie Nissen selv udtrykker det: ”at være med til at udvikle noget, som gavner alle børn”.

Formålet var nemlig at skabe et spil, hvor børnene på samme tid leger, lærer, lytter, er opmærksomme på hinanden og sig selv, samarbejder – og laver fin– og grovmotoriske bevægelser – og det blev til ”Hvad kan kroppen-Banko”.

Spillet består af 4 spilleplader med 9 felter på hver. Dertil hører 36 brikker, som passer til pladerne.

På brikkerne er der illustrationer, som viser forskellige måder at bruge kroppen på. Fx løfte og sænke skuldre, gå på tæer, gå på hæle, nå næsen med tungen, kigge op og ned, sparke sig i bagdelen, vende håndfladen opad og nedad – og meget mere.

Vejledning til spillet
- af Børneergoterapeut Connie Nissen

”Med dette spil har du mulighed for at bringe bevægelser ind i børns hverdagsliv på en sjov måde, hvor fællesskabet om det at bruge kroppen er i fokus.
Hensigten med spillet er dels at få børn til at vise sig selv og vennerne, hvad kroppen egentlig kan.
Børnene vil præstere bevægelser, der er rolige og kræver præcision, men også bevægelser, som er mere kraftfulde og større.
Med spillet har du mulighed for at juble sammen med børnene om alle de ting, som kroppen kan.”